Під час реконструкції та в процесі проектування театрів та концертних залів мають бути враховані нові норми до акустики 0 89

Комп’ютерне моделювання і розрахунок локальних акустичних критеріїв обов’язкові при проектуванні

Мінрегіон оновив державні будівельні норми щодо проектування закладів культури: кінотеатрів, театрів, музеїв, концертних залів тощо. Новий ДБН В.2.2-16:2019 “Культурно-видовищні та дозвіллєві заклади” вступає в дію з 1 листопада цього року. Норми діють лише під час нового будівництва та реконструкції закладів культури.

Серед інших змін, на заміну застарілим введено сучасні вимоги до проектування акустики в закладах культури.

“Змінюємо вимоги щодо проектування акустики в концертних залах, театрах та інших закладах культури. Навіщо це потрібно? Бо саме від планувальних рішень та матеріалів багато в чому залежить якість звуку. І тут ніяка найсучасніша апаратура в повній мірі не виправить ситуацію, якщо побудовано неправильно. Ми повністю переглянули застарілі норми, запровадивши сучасні рішення та підходи в плануванні. Нові норми почнуть діяти вже з листопада цього року”, — повідомив заступник міністра Мінрегіону Лев Парцхаладзе.

За його словами, такі зміни дозволять уникати різних дефектів звуку, у тому числі, так званої “театральної луни”. А за підрахунками експертів може підвищити якість звуку в цілому до 30%.

Згідно з новими нормами, у залах для глядачів у закладах культури повинні бути дотримані основні вимоги щодо об’ємно-планувального рішення і акустичного оздоблення, диференційовані в залежності від призначення зали. При цьому, розміри, форма і обриси внутрішніх поверхонь і їх акустичне оздоблення повинні забезпечувати:

рекомендовані значення часу реверберації (післязвуччя) звуку, раціональну структуру ранніх звукових відбиттів на поверхні глядачів, достатню дифузність звукового поля, а також виключати можливість виникнення концентрації звукових відбиттів з запізнюванням і без, “театральної луни”.

Наприклад, прямокутна форма зали та плоска горизонтальна стеля допускається лише для планування невеликих лекційних зал до 200 осіб. А на більшу місткість глядачів краще робити трапецієподібну форму з кутом розкриття 10-12 градусів.

У залах з великою стелею і шириною, щоб не провокувати різні звукові відбиття і запізнювання на перших рядах треба застосовувати звуковідбивальні конструкції на стелях і стінах, які б спрямовували відбитий звук на більш віддалені місця.

У нормах також описано, що “театральна луна” може виникнути у випадку, якщо задня стіна зали примикає до стелі під кутом 90 градусів. Щоб це унеможливити, потрібно задню частину стелі проектувати з нахилом у бік задньої стіни чи застосовувати спеціальні оздоблювальні матеріали з акустичними властивостями.

Також для ефективного розсіювання відбитого звуку у залах мають застосовуватися спеціальні розсіювальні елементи. А для огороджувальних конструкцій залів не рекомендується використовувати гладкі паралельні плоскі поверхні.

У ДБН зазначено, що одним із важливих етапів акустичного проектування повинно бути комп’ютерне моделювання і розрахунок локальних акустичних критеріїв. Це потрібно для оцінки розбірливості мови, ясності звучання, гучності тощо.

Раніше ми вже писали, що у новому ДБН змінюються норми щодо проектування кінотеатрів, а також про те, що у великих залах будуть більше дбати про пожежну безпеку.

Про внесення змін до Державних будівельних норм читайте у розділі «ДБНи», тут зібрані ВСІ нововеддення норм та коментарі експертів.

Previous ArticleNext Article