Якими будуть офіси після пандемії (ІНФОГРАФІКА) 0 28

Як зміняться офіси після пандемії

Lockdown — слово, що втілює спільний досвід мільярдів людей і, за версією словника англійської мови Collins Dictionary, стало головним словом 2020 року. Чергове посилення локдауну в Україні «тестує» бізнес-центри на міцність, адже на порозі завершення року бізнеси мають прийняти важливі рішення: сформувати бюджети на 2021 рік. Яку роль у них буде відведено офісним просторам і якими ми застанемо свої робочі місця після локдауну?

У міру наближення до кінця року та погіршення епідеміологічної ситуації офісні простори ставатимуть предметом все більш гарячих дискусій. Орендарі переглядають індикатори орендованих площ, включаючи обсяг необхідного простору, поточні витрати, зокрема орендні ставки, і способи підвищення гнучкості умов оренди. Офісний ринок, як і раніше, залишається одним з найбільш стабільних сегментів нерухомості, однак вже зрозуміло: реконфігурація офісних приміщень неминуча.

Згідно з даними дослідження у секторі інвестицій регіону ЕМЕА, думки інвесторів щодо майбутнього офісів відрізняються: лише 15% інвесторів вірять у те, що всі повернуться до офісу після локдауну в первинному режимі. Більшість же переконані, що наближаються зміни в організації офісів і вимогах до них. Примітно, що зовсім невелика кількість респондентів вважає, що дистанційна робота може призвести до зростання вакантності.

 

Так, потрібно визнати, що COVID-19 прискорив тенденцію до розвитку віддаленого формату роботи і це є незворотним. Але він також виявив і її недоліки, одним з яких є неможливість залучати, навчати і далі утримувати найкращі таланти. Офісний простір — це насамперед місце для колаборації. Успіх бізнесу як і раніше залежатиме від особистої взаємодії, співпраці та обміну ідеями. При цьому кабінетна система знижує ефективність навчання та взаємодії, а дистанційно — практично не працює. Найефективніше прищеплювати нові знання та сприяти колаборації саме у відкритому просторі (концепція open space).

Ринок офісної нерухомості: нові БЦ майже повністю заповнені, не зважаючи на зниження ділової активності

В останні десятиліття тренд на open space міцно закріпився в офісному сегменті, замінюючи кабінетну систему. Віднедавна орендарі прагнуть оптимізувати простір за рахунок системи hot desking, за якої кілька співробітників працюють за одним фізичним робочим місцем почергово.

Віддалений режим дає компанії більшу гнучкість, можливість працювати «всюди» і приносити дохід. Карантин дав можливість оцифрувати й експортувати всі свої бізнес-процеси за межі офісу. Але він з високою ймовірностю не стане причиною скорочення офісних площ. У нових, більш універсальних і гнучких робочих реаліях офіс може стати життєво важливим якорем.

Офіс стане більшою мірою місцем створення нових ідей і added value, що досягаються в результаті колективної роботи. Офіс стане майданчиком, що залучає команди до зустрічей, навчання, трансферу знань, адаптації, соціальної взаємодії, до участі в корпоративній культурі та розвитку бренду. Цього достатньо складно досягти на «дистанційці». У разі ж коли співробітнику знадобиться зосередитися на вирішенні певного завдання, логічно організувати спеціальні простори в офісі, де буде можливість сконцентруватися на завданні без шуму і відволікаючих чинників.

«Акули» вирушають у плавання. Та чи повернуться?

Досвід великих міжнародних бізнесів свідчить, що поки немає єдиного рецепта вирішення «квартирного питання» для корпорацій. Так, наприклад, компанія Facebook в умовах пандемії COVID-19, що триває, вирішила продовжити роботу своїх співробітників з дому до липня 2021 року. При цьому компанія виплатить співробітникам по $1000 на купівлю устаткування для потреб домашнього офісу. Ще один гігант з Кремнієвої долини вирішив піти шляхом створення «гібридного робочого місця», щоб забезпечити більшу гнучкість у роботі після завершення локдауну. Йдеться про компанію Microsoft, яка раніше дійшла рішення дозволити співробітникам вільно працювати з дому не менше 50% робочого часу, або повністю перейти на віддалену роботу. В останньому випадку співробітник буде позбавлений свого фіксованого офісного робочого місця, але зможе користуватися спільним простором в офісі. Однак нове дослідження Microsoft показує, що при віддаленому режимі роботи працівники почуваються дедалі більше відірваними від своєї компанії і це має прямий вплив на здатність бізнесу до інновацій. Без командної роботи пліч-о-пліч мозковий штурм став набагато складнішим, а отже, рідше виникають нові свіжі ідеї, а реалізація взагалі відходить на другий план. Інші технологічні компанії також не задоволені тим, як працюють на «дистанційці» їхні співробітники.

Зміна офісної моделі: як злиття фізичного та цифрового простору змінить ринок офісної нерухомості

Глава з продуктивності розробників компанії Google Майкл Бахман написав листа топ-менеджерам і керівникам, у якому розповів, що низькі результати «як і раніше актуальні для всіх команд у компанії». Проблема з продуктивністю особливо виражена серед новачків, їм все важче писати код. Основними причинами є погана комунікація між членами команд, проблеми з домашнім інтернетом. Також на «дистанційці» досвідчені працівники витрачають менше часу на навчання молодших колег, а в документації та інструкціях новачки знаходять прогалини та неактуальну інформацію.

Тому низка великих корпорацій приходять до думки, що дистанційна робота не може бути альтернативою офісній і, незважаючи на пандемію, продовжують розширювати свої офісні простори. Глава Netflix Рід Хастінгс прогнозує, що компанії після завершення пандемії повернуться до роботи в офісах, однак п’ятиденний робочий тиждень в офісі замінить чотириденний. Компанія вже підписала контракт і планує потроїти обсяг офісних площ і переїхати в нову штаб-квартиру площею 87000 кв. м у Лондоні.

Математика «дистанційки»

Об’єктивно оцінити, наскільки начебто очевидні переваги віддаленої роботи переважують недоліки такого формату, можливо буде лише в майбутньому. Але чи варто розраховувати на суттєву економію бюджету, відмовляючись від офісу? Подивимося на основні статті витрат компаній, пов’язаних з утриманням офісу. Так, основна витратна частина припадає на компенсаційний пакет персоналу, pay roll становить зазвичай десь 60-70% суми всіх витрат, пов’язаних з функціонуванням офісу. Офісна складова (оренда офісного приміщення) в загальній сумі витрат зазвичай коливається від 5% до 10%. Отже, відмовляючись від офісного приміщення на користь режиму роботи з дому, компанія може заощадити від 5% до 10% сукупних витрат на утримання офісу та управління персоналом. У будь-якому разі, йтися може лише про скорочення, а не про повну відмову від офісного простору. Наприклад, скоротивши площі наполовину, економія становитиме відповідно від 2,5% до 5%. Але ризик зниження продуктивності персоналу може істотно зрости, що, безумовно, вчинить негативний вплив на економічні показники компанії. Так вигода від скорочення офісних витрат втрачає логіку.

Також не варто забувати про ризик відтоку персоналу. В Україні більше половини офісних приміщень споживається IT-сектором. Цей напрямок щорічно демонстрував зростання на 25-30% протягом останніх як мінімум 7 років, і традиційно відчував найсильніший кадровий голод. В IT аутсорсинговому сегменті існує пряма залежність між кількістю людей, що працюють, і доходом компанії, а отже, рівнем капіталізації бізнесу. Розвиток IT-компаній багато в чому залежав від кількості персоналу, а конкуренція за кадри в нашій країні завжди була досить високою. Відповідно, створювалися максимальні умови для того, щоб нові люди приєднувалися до команди і, що не менш важливо, залишалися в ній. Офісні приміщення більшість компаній орендували саме з урахуванням такого інтенсивного зростання, на +30% більше і як мінімум рік вперед.

8 тысяч грн для ФОПов, налоговые каникулы, и компенсация за вынужденный отпуск — Зеленский, о поддержке бизнеса

Деякі компанії зараз скорочують офісні площі, які раніше орендували «про запас», з урахуванням переходу на віддалений режим роботи, імовірно тимчасового. А в прийнятті рішень про роботу в офісі компанії діють сьогодні дуже обережно, дотримуючись загальної тенденції. Адже якщо на ринку став звичним формат «дистанційки», якщо він працює, а твоя компанія наполягає на виході співробітників в офіс — вона втратить штат.

Вже велика кількість роботодавців дотримуються думки, що спілкування через месенджери і ZOOM недостатньо. А повною мірою оцінити наслідки режиму віддаленої роботи, його ефективність чи шкоду для компанії, можна буде як мінімум за 12 місяців.

За такого формату знижується ефективність бізнес-процесів, зникають грані між відпочинком і роботою, що негативно впливає на емоційну складову людей та їхню потребу в соціалізації. Імовірно, компанії, зокрема й IT-сектор, в середньостроковій перспективі дійдуть думки, що «дистанційка» не працює і повернуться до офісів.

Разом з цим ми будемо спостерігати прискорення процесів трансформації внутрішнього офісного простору. Активно буде застосовуватися система hot desking. Як результат, це призведе до скорочення кількості робочих станцій в офісі. Але, з урахуванням тенденції соціального дистанціювання, щільність розсадження співробітників у робочій зоні знизиться. При цьому акцент у формуванні нових офісних просторів зміститься у бік збільшення громадських зон, зон для проведення зустрічей і загальних зборів. Найімовірніше, компанії також займуться створенням в офісах спеціально обладнаних конференц-кімнат для дистанційних ділових зустрічей — у таких випадках можуть знадобитися додаткові квадратні метри. Розвиток програмного забезпечення й устаткування дозволить поліпшити якість відеосигналу. Так, концепція проведення бізнес-зустрічей в онлайн-форматі в обладнаних конференц-кімнатах стане більш актуальною та популярною, а необхідність у частині комунікацій з фізичною присутністю на зустрічі знизиться. В середньому організація зустрічі між людьми, які перебувають на суттєвій відстані один від одного (в різних містах або країнах), триває приблизно два і більше днів, на поїздку витрачається набагато більше часу, ніж на саму зустріч.

Якщо прийняти за константу, що офісне приміщення — це передусім місце для колаборації в бізнесі, а також той факт, що людина — дуже соціальна істота, то можна зробити висновок, що офісний сегмент і надалі буде розвиватися, а офісні приміщення з високим ступенем імовірності не скоротяться, а трансформуються і вони, як і раніше, матимуть попит.

COVID-19 и локдаун 2.0: министр предлагает запланировать локдаун на Новый год

Интересно о ремонте: ранее мы писали о преимуществах и недостатках автоматики для ворот от популярных брендов 

 
Источник: nv

Предыдущая статьяСледующая статья

Добавить комментарий

Ваш адрес email не будет опубликован. Обязательные поля помечены *